Довідник для учнів



Пам'ятка для аналітико-інтерпретаційного 
дослідження ліричного твору
1. Прочитайте вірш мовчки.
2. Прочитайте вірш вголос.
3. Висловіть своє первинне враження про ліричний твір (на рівні емоцій та думок, що сформувалися відразу після прочитання вірша).
4. Яким настроєм сповнений вірш?
5. Про що цей вірш? (Яка його тема?)

6. Що видалося незрозумілим, недоречним? Чому?
7. Які художні світи наявні в тексті? (Світ людини, світ природи, світ
землі - світ неба, "свій" світ - "чужий" світ, світ матеріальний – світ духовний тощо).
8. У якому співвідношенні знаходяться художні світи вірша? (Зіставлені, протиставлені, поєднані, накладаються один на одного, сходяться в якійсь одній точці).
9. Виокремте художні опозиції тексту. Визначте серед них найголовніші. Чому ви так вважаєте? (Матеріальне-духовне, життя-смерть, війна-мир, добро-зло тощо).
10. Схарактеризуйте просторово-часові відношення у тексті. Що, на вашу думку, є важливішим - художній час чи художній простір у цьому вірші?
11. Схарактеризуйте систему образів вірша. Спробуйте розподілити об¬рази за художніми світами. В чому ви вбачаєте сенс такого умовного роз¬поділу?
12. Визначте місце та роль ліричного героя у вірші. Схарактеризуй¬те, спираючись на текст, думки, настрої, переживання, почуття, проблеми ліричного героя.
13. Спробуйте пов'язати позицію ліричного героя з авторською позицією. В чому ви бачите спільне, а в чому відмінне? Аргументуйте, спираючись на текст вірша.
14. Спробуйте знайти у тексті вірша цитату, що містить головну думку (або сформулюйте її своїми словами). Що, на ваш погляд, хотів автор донести до читача?
15. Наскільки жанрова форма вірша (сонет, хоку, елегія, гімн тощо) допомагає зрозуміти смисл вірша та авторську позицію?
16. У чому композиційні особливості вірша? Як вони допомагають зрозуміти смисл твору?
17. Схарактеризуйте ритмомелодику вірша. За бажанням визначте віршовий розмір твору. Спробуйте встановити зв'язок метричного розміру вірша з його смисловим (чуттєвим) навантаженням чи настроєм.
18. Які художні принципи створення ліричного тексту і з якою метою використав автор у цьому вірші (антитеза, алегорія, художній паралелізм тощо)?
19. Які засоби художньої виразності ви помітили у вірші? Визначте роль найяскравіших художніх тропів (епітетів, порівнянь, метафор, алегорій, символів). Які з них є домінантними, які виконують функції художньої деталі і з якою метою?
20. До якого виду лірики можна віднести цей текст (філософська, пейзажна, патріотична, інтимна, лірика дружби тощо)?
21. Як, на вашу думку, у цьому вірші відобразилися світоглядно-естетичні позиції автора?

22. Визначте сутність авторського задуму та авторської позиції у вірші. Яким ви бачите образ автора (чи збігається він з образом ліричного героя, чи це автор-оповідач, спостерігач, філософ, романтичний герой, наставник, співбесідник)? Обґрунтуйте свої думки текстом.
23. Яка роль епіграфа у вірші (якщо він є)?
24. Як ви гадаєте, чому автор дав саме таку назву твору?
25. Які асоціації з творами світової літератури виникли у вас при читанні цього вірша?
26. Яку додаткову інформацію має вказівка на дату написання вірша? (Чому немає вказівки на дату написання вірша?)
27. Які синтаксичні особливості поезії привернули вашу увагу? Чим?
28. Чиї думки (літературознавців, критиків, відомих діячів мистецтва, культури) щодо цього твору вам відомі? Чи погоджуєтеся ви з ними?



Літературно-художній  аналіз твору

1. Відомості про автора.
2. Тема та жанр твору.
3. Композиція та сюжет (елементи сюжету: експозиція, зав'язка, розвиток дій, кульмінація, розв'язка).
4. Система образів (головні/другорядні/епізодичні).
4. Аналіз образів:
а) дії та вчинки;
б) риси характеру;
в) портретне зображення;
г) мова героя;
д) авторська характеристика
5. Форми зображення дійсності:
 а) розповідь(від першої особи, авторська, невласне пряма);
     Розповідь містить у собі:
- опис: пейзаж, портрет, інтер`єр
- роздум (пряма авторська оцінка того, що відбувається)
- характеристика (опис+роздум)
б)висловлювання персонажів: - діалог, - монолог, - полілог
6.  Художні деталі  (зображальні та виражальні подробиці): 
- зовнішні (портретні, пейзажні, речові)
- психологічні (думки, почуття, переживання)
- подробиці (описують предмет з різних сторін)
- символи (мають конкретний і абстрактний плани; містять у собі певне узагальнення, прихований смисл, підтекст)

7. Мова художнього твору
- своєрідність слововживання (активність включення синонімів, антонімів,  омонімів, історизмів, архаїзмів, неологізмів, варваризмів, професіоналізмів):

- прийоми образності  - тропи: епітети, метафори, порівняння, алегорія, метонімія, іронія, гіпербола;  фразеологізми:прислів`я, приказки, крилаті слова;  евфонія: асонанс, алітерація
- синтаксичні фігури - риторичні питання, звернення, вигуки, повтори, антитези, інверсії.
8. Ідея. Задум письменника і його втілення.
9. Власна думка про твір.


Характеристика літературного образу
1. Дані про героя (з якої книги, головний чи другорядний, центральний чи епізодичний).
2. Наявність прототипів і автобіографічних рис.
3. Аналіз імені.
4. Портрет. Зовнішній вигляд, як він даний автором і в сприйнятті інших персонажів.
5. Мовна характеристика.
6. Опис предметів побуту, житла, одягу, умов життя, як засіб самовираження героя.
7. Сім'я, отримане виховання, історія життя. Рід занять.
8. Риси характеру. Еволюція особистості в процесі розвитку сюжету.
9. Вчинки і мотиви поведінки, в яких герой проявляє себе найбільш яскраво.
10. Особливості поведінки, діяльності, впливу на оточуючих
11. Почуття, душевні переживання  літературного героя, його ставлення до інших діючих осіб, природи тощо
12. Розуміння героєм мети життя, його основні інтереси
13. Роль деталей у розкритті характеру.
14. Авторська характеристика. Ставлення до героя інших персонажів твору.
15. Зіставлення з іншими персонажами або літературним героєм іншого автора.
16. Оцінка літературного персонажа його сучасниками.
17. Герой як породження своєї епохи і виразник певного світогляду.
18. Визначення типового та індивідуального в літературному героєві.
19. Ваше особисте ставлення до персонажа і такого типу людей в житті.





1 комментарий:

  1. Моє свідчення Привіт всім. Я тут, щоб засвідчити, як я отримав позику від містера Бенджаміна після того, як я кілька разів звертався до різних кредиторів, які обіцяли допомогти, але вони мені ніколи не дали позику. Поки мій друг не познайомив мене з містером Бенджаміном Лі, пообіцяв мені допомогти, і справді він зробив так, як обіцяв без будь-якої форми зволікання. Я ніколи не думав, що є ще надійні кредитори, поки я не зустрівся з містером Бенджаміном Лі, який справді допомагав позика і змінила мою переконання. Я не знаю, чи потребуєте ви якимось чином справжнього та термінового кредиту. Будьте вільні зв’язатися з містером Бенджаміном через WhatsApp 1-989-394-3740 та його електронну пошту: lfdsloans@outlook.com дякую.

    ОтветитьУдалить